In het vierde kwartaal van 2019 kreeg Swart een uitnodiging van Port of Amsterdam (Havenbedrijf Amsterdam) om mee te dingen naar de Raamovereenkomst voor het leveren, installeren en onderhouden van walstroom- en waterkasten. Begin 2020 werd deze opdracht aan Swart toegekend.
Walstroomkasten worden in het havengebied van Amsterdam geplaatst om binnenvaart- en rivier-cruiseschepen aan te sluiten de op elektrische voorzieningen. Hierdoor kunnen schepen elektriciteit gebruiken terwijl ze aangemeerd zijn, waardoor het gebruik van dieselgeneratoren aan boord wordt vermeden. Dit draagt bij aan het verminderen van de uitstoot door deze schepen. Bovendien zijn er wal- waterkasten nodig om drinkwater te leveren aan binnenvaart- en recreatieschepen.
Deze kasten -ook wel ‘slimme’ kasten genoemd- hebben het esthetische ontwerp volgens de Puccini-methode van de gemeente Amsterdam. Dit ontwerp is ontwikkeld in samenwerking met Tol Plaatwerk uit Volendam en Swart, en is beoordeeld door de architect van de gemeente Amsterdam. Binnen dit esthetische ontwerp heeft Escon BV uit Zaandam in samenwerking met Swart de technische aspecten ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze kasten de vereiste ‘slimme’ functies kunnen uitvoeren volgens de specificaties.
Voor dit project zijn zes esthetische Puccini ontwerpen gemaakt, die zijn vertaald naar 19 praktische en technische varianten. In het voorjaar van 2020 werd het eerste prototype in FAT-procedure getest. Na succesvolle resultaten is het concept toegepast op verschillende varianten. De eerste kasten werden geleverd voor rivier-cruiseschepen in het derde kwartaal van 2020, terwijl de eerste binnenvaartkasten in november 2021 werden geïnstalleerd. Dit markeerde het begin van een reeks van 50 walstroomkasten voor de binnenvaart.
Swart is trots op het succesvol realiseren van dit technisch uitdagende en complexe project, waarbij zowel de functionaliteit als de esthetiek in de openbare ruimte van Amsterdam werden gewaarborgd. We voelen de waardering van onze opdrachtgever, Port of Amsterdam.